Ajuntament de
Barcelona
Direcció
de Serveis de MobilitatPl. Carles Pi i Sunyer, 8-10
08002 Barcelona
Senyor Director:
Ens adrecem a vostè per fer-li coneixedor
del nostre problema. Possiblement de la llista de problemes que li arribin, el
nostre pugui no ser tant rellevant en relació al grau d’afectació i la
transcendència mediàtica. Malgrat tot li exposarem:
Companys/es taxistes
i usuaris/es de taxi ens hem aplegat per demanar
que es restableix-hi a l’Estació de Barcelona-Sants la parada de taxi, sortida plaça
dels Països Catalans, parada de taxi que sempre havia existit.
Per quin motiu? Cap més altre que millorar el servei de taxi i alhora
els accessos en cotxe a l’Estació de Barcelona-Sants (entrada, sortida i
trànsit de pas per la Plaça Països Catalans).
Quina és la situació
actual que ens trobem?
1.
Una
estació afectada per una situació provisional, pendent d’iniciar-se una reforma
d’ampliació. Les obres, segons el pla establert, començaran per la part del Pg.
Sant Antoni (costat del Parc de l’Espanya Industrial), continuant després per
la part de la plaça Joan Peirò. L’inici de les obres segons la informació que
disposem estava previst cap a finals de 2010.
2.
Estació
amb dues sortides i una única parada de taxi amb una zona d’espera per a taxis a
la plaça Joan Peirò que no dóna resposta suficient a tota la demanda generada
de servei de taxi, degut a l’increment de viatgers. Malgrat la demanda
generada, el temps d’espera mitjà per a un taxista sobrepassa la mitja hora,
fet que suposa que la zona d’espera per
a taxis no doni cabuda suficient per tots els taxis que volen accedir.
3.
Dintre de l’Estació, la sortida de les andanes estàn
orientades cap a la sortida Plaça dels Països Catalans, on no hi ha parada
de taxi. En aquesta direcció surt a diari un gran nombre de persones (no
solament usuaris de l’Ave) usuaris de trens de rodalies i metro que fan ús del
servei de taxi. En aquesta part, usuaris d’autobús i autocars també fan ús del
servei de taxi. Podem dir que aquesta sortida, considerant la realitat diària,
és sortida principal, donat el flux natural de passatgers que acaben sortint
per aquesta part.
4.
Actualment
segons el Reglament Metropolità del Taxi,
l’article 45. 1) estableix que: “Els
taxis en servei normal i situació de lliure hauran d’estacionar-se
preferentment en les parades”. També, l’article 37. 2) diu: “A les àrees d’influència de les estacions
de ferrocarrils, terminals d’autobusos interurbans, port, aeroport, hotels
que disposin de parada o llocs anàlegs definits per l’EMT no es podrà recollir
passatge fora de les parades autoritzades a tal efecte, excepte que el servei
hagi estat prèviament concertat, i així s’acrediti, en la forma prevista a
l’article 39.5 d’aquest Reglament”. Que
no es pugui encotxar no vol dir que altres taxistes aprofitats no ho facin,
generant-se pràctiques molt poc professionals, objecte constant de denúncia,
així com de conflicte continu entre companys, donada la reincidència malgrat la
presencia dels agents de la Guàrdia Urbana. Concretament aquests taxistes
establint pràctiques mafioses ocupen a
diari de manera permanent i reiterada el carril bus de la plaça dels Països
Catalans, on esperen els passatgers desinformats que van arribant i sol.liciten
servei de taxi. Aquests passatgers són objecte de tria per part d’aquests
taxistes, que escullen la carrera que més els hi convé, aplicant per suposat el
suplement de sortida de l’Estació, i d’altres suplements que no hi corresponen.
Es dona la situació també entre aquests taxistes, alguns prestant servei sense
taxímetre.
Els passatgers
que no són de “conveniència” per aquests taxistes han de tornar a creuar el
vestíbul de l’Estació, fins l’altra part per arribar a la parada de taxi de la
plaça Joan Peirò, on vaguen enmig del trànsit fins que troben l’exacta ubicació
d’aquesta. Es fàcil veure a diari, gent gran arrossegant maletes als que hem d’adreçar nosaltres
mateixos, exposant-se a ser atropellats.
Constantment rebem
queixes dels usuaris/es per la mala gestió del servei de taxi a l’Estació de
Barcelona-Sants. També, recentment hem arribat a sentir queixes de persones als
mitjans de comunicació, en relació al mal servei de taxi que han rebut quan han
arribat a l’Estació. Pensem que tot plegat fa que de manera injusta es degradi
la imatge del taxi envers els ciutadans i persones que visiten la nostra
ciutat. No podem permetre, i menys en temps de crisi que ha davallat molt la
demanda de servei de taxi, que degut a la ineficiència administrativa, el
sector del taxi tingui encara més problemes.
5.
Els
taxis que surten ocupats de la parada de taxi actual a la plaça Joan Peirò, per
anar en direcció carrer Tarragona han de vorejar tota l’Estació, creuant la
plaça dels Països Catalans, sense poder fer us del carril bus. El
gran volum de taxis obligats a passar per un embut de vehicles particulars,
junt amb altres vehicles desencotxant en doble fila genera un caos circulatori
digne de veure. Resta tan sols un carril de pas on conflueixen dos sentits de
circulació i quatre carrils, on també hi circulen autobusos interurbans
6.
Com
a resultat de l’anterior situació, l’usuari de taxi perd molt temps, i a més
s’acaba encarint el servei de taxi.
7.
Tots
els components anteriors, es tradueixen en molèsties pel veïnat, molèsties pels
mateixos conductors i alhora en inseguretat viària: risc pels vianants que som
tots/es, com pels conductors i passatgers
que fora dels vehicles podem ser víctimes d’atropellament.
Quina solució
alternativa proposem a la situació actual?
Pensem que en
aquesta cojuntura econòmica inestable i de durada incerta que ens trobem,
difícilment s’encetaran les obres d’ampliació de l’Estació de Barcelona-Sants.
Tots sabem que malgrat transferides les competències del servei de trens de
rodalies, actualment no s’ha confeccionat cap partida pressupostària assignada
a tal efecte des del Ministerio de
Fomento, del qual depèn Adif com
a empresa pública, actualment titular de les infraestructures ferroviàries de
l’Estat. Ara per ara no podem esperar a d’altres fórmules en quan a la gestió
mixta de l’Estació amb aportació de capital privat per portar a terme
l’ampliació d’aquesta, malgrat ens puguem trobar exemples d’execucions d’obra
pública a d’altres estacions de l’Estat.
Continuem pensant
que al marge de com s’esdevingui en un futur l’Estació de Barcelona-Sants, tot
i estar condicionat el model de gestió a resultats polítics, volem deixar clar la nostra voluntat de
mantenir el servei de taxi on, el Col.lectiu del Taxi com els usuaris/es de
taxi creiem necessari que ha de ser (a la Plaça dels Països Catalans) i de totes dues maneres possibles, tant de
manera provisional com a definitiva.
PER TANT, PROPOSEM I
DEMANEM:
1.
Habilitar una parada de taxi (segregada del carril bus) a la
plaça dels Països Catalans
mentre que no comencin les obres d’ampliació de l’Estació de Barcelona-Sants.
Els taxis ocupats sortirien incorporant-se al final del carril bus direcció
carrer Tarragona. Per això cal que Adif, titular d’aquest espai, cedeixi
temporalment part de la plaça, traslladant l’actual aparcament de motos a
la plaça Joan Peirò. La parada de taxi podria abastir-se també amb taxis des de
la actual parada de Taxi (Plaça Joan Peirò) mitjançant personal de gestió de
taxi.
Pensem que l’opció correcte que ja vam exposar
a Adif i a l’Ajuntament de Barcelona,
seria restablir la circulació de vehicles pel Pg. Sant Antoni (lateral de
l’Estació, costat Parc del Parc de l’Espanya Industrial), el que permetria
realment millorar de manera notable el trànsit, com també facilitar la sortida
dels taxis direcció carrer Tarragona. S’ha de dir que la majoria dels taxis que
surten de l’Estació ho fan direcció centre, es a dir direcció carrer Tarragona.
Pel mateix motiu, per l’usuari/a no te sentit tenir que adreçar-se a la part
posterior de l’Estació (Plaça Joan Peirò) per tenir després que donar tota la
volta per sortir direcció centre.
Es precisament tot aquest volum de taxis el
que acaba col.lapsant el trànsit a la Plaça dels Països Catalans.
2.
Encotxar sota cobert en ambdues sortides de l’Estació, per
estar tots/es a l’aixopluc de la pluja. No pot ser que la gent en dies de pluja hagi d’estar arrossegant
maletes, buscant la parada sense saber on adreçar-se. Davant dels fets no val
cap excusa, com que els taxis suposen un impediment per la seguretat en cas
d’evacuació de l’Estació, tal com ens van dir responsables d’Adif: hem pogut
comprovar durant el passat estiu, com es va establir un servei regular d’autocar per recollir viatgers
davant la mateixa sortida de l’Estació a la Plaça Joan Peirò. També ens han
donat excuses tècniques, com arribar a dir que la llosa que sustenta la Plaça
Països Catalans no te prou resistència de carrega per respondre al pes d’un
volum de taxis en parada, quan tots sabem per estudis tècnics que quan es va
construir aquesta llosa, malgrat els problemes tècnics que es van trobar per no
interrompre el trànsit al seu pas per la dita Plaça, es va executar a partir de
càlculs amb un requeriment de carrega que permetés la circulació de vehicles
tal com passa a la Plaça Joan Peirò on està ubicada l’actual parada de taxi.
3.
Carril de desencotxament per a taxis a la Plaça Països
Catalans. D’aquesta manera es milloraria la seguretat dels passatgers i
taxistes, com dels vianants en general. Per l’usuari/a del taxi no te sentit
tenir que fer tota la volta a l’Estació per desencotxar, quan el que volen es
arribar de manera ràpida; es per aquest motiu que agafen un taxi.
4.
Que els taxis puguin fer ús del carril bus per circular (hi han dos carrils). Aquest fet permetria millorar el flux
circulatori del trànsit de vehicles al seu pas per la plaça Països Catalans.
5.
Habilitar
una zona d’aparcament a la plaça Joan Peirò perquè els vehicles particulars
puguin aturar-se per deixar i recollir a altres persones, en lloc de fer-ho actualment (malgrat estigui prohibit) a
la Plaça Països Catalans. Es obvi que no pot estar permanentment in situ un
agent de la Guàrdia Urbana per evitar que d’altres vehicles ocupin durant les hores
punta de trànsit, els pocs carrils de circulació de que es disposen per poder
sortir un gran volum de cotxes.
6.
Control
de la despesa per part d’Adif que ha malbaratat més de 300.000 eu. en l’urbanització
provisional del Pg. Sant Antoni (lateral de l’Estació) quan deien que no tenien
pressupost per ampliar el cobert de l’actual parada de taxi. Entenem que pel
veïnat aquesta actuació urbanística estigui bé, i sempre ens alegrem, però s’ha
d’entendre que es fa sacrificant una proposta eficient en quant a mobilitat.
Proposta que de no portar-se a terme, pot allargar-se en el temps una situació que continuï
generant conflictes: de trànsit, seguretat viària, del descontent del servei de
taxi per part de la gent, de la imatge que perceben els visitants de la nostra
ciutat. Creiem que amb pocs recursos materials com tècnics es pot resoldre
eficientment una situació fins ara problemàtica.
En conseqüència, si s’evita que el gran volum de taxis
ocupats travessi la plaça dels Països Catalans (per on actualment circulen i
estacionen vehicles particulars) de manera que puguin sortir directes al carrer
Tarragona, es descongestionaria força el trànsit actual, millorant la fluïdesa
de la circulació per a tot-hom.
Hem fet arribar les
nostres queixes en primera instància a l’I.M.T., a l’anterior gerent del qual,
el Sr. Miguel Angel Martín, argumentava que l’espai on proposem la parada de
taxi és de titularitat d’Adif, i són ells en tot cas els que disposen i on recau la responsabilitat de permetre
restablir la parada de taxi.
Amb Adif vam mantenir
una reunió de caire informatiu el passat 28 de juny de 2010, i l’única solució
que aportaven era reforçar la senyalització interior de l’Estació per informar
i conduir els usuaris de taxi vers la parada de taxi actual. Entenem que aquesta petita actuació no
soluciona l’actual caos circulatori, com tampoc evita que la gent que vol fer
ús del taxi continuï sortint per la plaça Països Catalans. El
mateix Cap d’Estació, el Sr. Angel Andrés Manchado, en referència a la
senyalització, ens explicava que partint d’estudis fets sobre senyalètica, solament
un 30% de les persones fan cas dels cartells informatius.
També ens hem
adreçat a l’Ajuntament de Barcelona (Direcció de Mobilitat), tenint una trobada
in situ amb un tècnic en mobilitat,
per tal d’estudiar la possibilitat d’ubicar la parada de taxi, a la part de la
plaça dels Països Catalans que és de competència de l’Ajuntament. Ens han
contestat que tècnicament no és viable i la disponibilitat d’espai en quant a
nombre de carrils de circulació no dóna per més. Tot i així, es disposen de
cinc carrils.
Per què ens adrecem a
vostè?
Pensem que l’Ajuntament de Barcelona a través de la Direcció
de Mobilitat te competències directes i es responsable de la situació actual.
Al mateix temps ha d’arribar a una
entesa amb Adif, ja sigui mitjançant la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques, o
be directament. De qualsevol de les dues maneres l’Ajuntament de Barcelona ha
de ser el primer interessat per acordar resoldre l’actual situació que afecta
tant als seus ciutadans com a un servei de transport que es clau per la
mobilitat diària de moltes persones, i es segons estableix la llei i tots/es ho
veiem així, d’interès públic.
D’altra banda creiem
també que un cop transferida la gestió del transport en trens de rodalies,
l’Estació de Barcelona-Sants, ara per ara ha de ser prioritària, ja que a dia
d’avui, és l’única estació central en funcionament. No sols s’ha de tenir en
compte la gestió ferroviària sinó també el que te que veure amb l’entorn urbanístic:
es a dir amb els accessos a l’Estació,
malgrat la titularitat del sòl dels espais afectats.
Tant si parlem de
eficiència administrativa com de contenció de la despesa pública, fins ara
només ens hem trobat exemples que no som molt exemplificadors.
No entenem per què
s’ha arribat a aquesta situació d’haver de recórrer per resoldre un problema
tan evident i de fàcil solució. Tornem a dir que amb pocs recursos materials
com tècnics es pot resoldre eficientment una situació fins ara problemàtica, i
que de no intervenir pot allargar-se en el temps.
Vostès són els
gestors i des de la nostra posició només podem oferir solucions i fer
propostes, però no prendre decicions i executar-les.
Comencem a pensar
que d’allargar-se en el temps la situació actual, malgrat la provisionalitat,
continuarà degradant-se el servei de taxi, i quedarà instaurat un caos
circulatori de difícil comprensió per a tot-hom. Ens ho podem estalviar.
Coincidim amb vostès
que hi han coses que són de sentit comú, i per això instem a posar tots/es la
justa voluntat per fer les coses de la millor manera, buscant sempre l’interès
general i una relació més justa i harmònica entre tots nosaltres.
Esperant que
aquestes lletres arribin a vostè, aprofitem l’ocasió per desitjar-li una
salutació fraternal. Atentament,
Barcelona, 13 de novembre de 2011
No hay comentarios:
Publicar un comentario